my name

Friday, September 11, 2009

Cerita lagi cerita lagi.

Sempena hari raya ni saya tak de ape ape nak cerita kan..tapi sebelum raya ni saya akan bagi satuuuuu je cerita nak dengar tak..EEeeeeeemmmmm jap.... Hah tajuk dia Rantai emas...
Dalam sebuah negeri,sepasang suami isteri.Kehidupan mereka sangat miskin.Setiap hari,mareka mamancing ikan untuk menyara hidup.
Mereka selalu mendapat ikan ikan yang kecil sahaja.Ikan ikan itu hanya cukup untuk dimakan.
Mereka tidak dapat menjual ikan ikan tersebut untuk mendapat kan wang.
Pada suatu hari,mereka memancing di tengah tasik.Mereka menggunakan perahu untuk sampai ke tengah tasik.Si isteri berasa jemu kerana tidak mendapat seekor ikan pun.Dia mengajak suaminya pulang ."tunggulah sebentar,mungkin kita akan mendapat rezeki,"kata si suami.Tidak berapa lama kemudian,joran si isteri ditarik dengan kuat ."Wah,tentu ikan ini !"kata si isteri..
Si isteri terperanjat apabila menarik joran nya kerana bukanya ikan yang ditarik,tetapinrantai emas.Semakin ditarik,semakin panjang rantai itu.Perahu mereka telah dipenuhi dengan
rantai emas.
Tiba tiba ,kedengaran bunyi katak yang riuh rendah di danau itu."Rat!Rat!Rat!Rat!Rat!"
Katk katak itu menyuruh suami isteri itu mengerat rantai emas it..
"Perau ini hendak karam,kita kerat rantai ini sahaja,"kata si suami.
Si isteri menjadi tamak.Dia tidak mahu mengerat rantai itu.Akhir,perahu mereka karam kerana berat dengan rantai emas.Mereka terpaksa berenang untk menyelamatkan diri.
seronok tak cerita ni...

No comments: